Sommer og udenfor sæsonen

#Travel #Malaysia #Singapore

Sidder på terrassen i “sommerhuset”, som vi kalder vores lille hytte. Ved siden af hos B&J Diving sidder der en flok turister med næsen i hver sin dykkerkursus bog. Ellers er her ret stille og roligt. Specielt i dag. De par spisesteder, der plejer at være åbne, har lukket, fordi alle de lokale er taget i moskeen, eller til fastlandet for at fejre Hari Raya Korban – en muslimsk højtid.

Derfor bestod morgenmaden idag af toastbrød med marmelade og chokoladeknapper – guf for enhver ernæringsekspert. Når der er åbent, plejer vi at få havregrød med banan og honning.

Igår havde vi planlagt at gå hen til bugten længere mod syd, men det fik et tropisk regnskyld sat en stopper for.

Alfred og Oskar cykler på stien foran hytten på Tioman

Sommerhuset ved stranden

Det er ellers dejligt her på Tioman, som øen hedder. Vi bor i en lille hytte med udsigt over vandet ca 20 meter fra stranden. Der er kun en lille sti langs med stranden, hvor der kommer en scooter eller cykel forbi i ny og næ, så drengene render og leger med de lokale børn.

Ejeren af stedet har en dreng på 4, og det store hit er at cykle frem og tilbage på stien sammen med ham.

Hytten har også en lille have med en hængekøje, så lidt tid til at læse i en bog er der også blevet til. Blot skal man passe på ikke at få en kokosnød i hovedet. Ind i mellem kan man være heldig at der falder en moden mango ned fra træet bag huset – De er ret gode.

Helene var ude at gå en tur med Alfred, og hun blev imponeret over, hvor naturtro udsmykningen var ved en af de andre hytter. Indtil den meter lange monitor lizard begyndte at kravle rundt. Alfred syntes det var en meget stor gekko.

Lige ud for sommerhuset er der et ret flot koralrev, hvor jeg så både en skildpadde og en søslange, da jeg snorklede den anden dag. Børne er stadig vilde med at snorkle. Oskar vil helst finde en søanmone og kigge på “Nemo” Alfred siger, at han ikke kigger på koraler, kun fisk.

Fiskezoologisk have

Inden vi tog til malaysia var vi i Singapore nogle dage. Helt mærkeligt at være tilbage i civilisationen. Der er enormt pænt og nydeligt. Det minder om USA, blot renere, og uden amerikanere.

Singapore Flyer set op langs kablerne

Singapore Flyer nede fra

Singapore Flyer fra en af gondolerne med downtown i  baggrunden

... lidt længere oppe

Alfred, Helene og Oskar på vej hen ad fortovet mens bådbussen kører forbi

Bådbussen - havnerundvisning i amfibiekøretøj

Orangutan i Singapore Zoo

Orangutan i Zoo

Vi kom til at love ungerne en tur i akvariet – Oskar kalder det “fiskezoologisk have” – måske fordi vi var i zoo dagen før.

Vi havde læst, at 3 timer var mere end rigeligt til at se alle fiskene. Derfor tog vi en tur i botanisk have om formiddagen. Den var temmelig meget større end forventet, så vi brugte hele dagen der. Oskar blev meget skuffet over at være blevet snydt for akvariet, så vi har lovet ham at tage i akvariet, når vi kommer til Kuala Lumpur.

Åkander i Botanisk Have i Singapore

Verdens farligste planter i Botanisk Have

Monitor lizard i Botanisk Have

Der gik firben frit omkring i Botanisk have

Oskar, Rasmus og Alfred laver skærer ansigter foran en masse orkidéer

Drengene elsker at se på orkidéer

Alfred leger i springvandet i Botanisk Have i Singapore

Alfred bearbejder de mange blomsterindtryk

Der er ret dyrt i Singapore, når man har vænnet sig til indonesiske priser, så vi valgte kun at blive der et par dage. Det var også ved at føles lidt trangt i den lille studio lejlighed, vi boede i, så efter at have drukket den obligatoriske Singapore Sling, tog vi videre til Malaysia.

Oskar og Alfred spiser morgenmad i den lillebitte lejlighed på River Valley Road i Singapore

Fire nætter i kollegie værelse - Nu med børn

Oskar og Alfred kigger på vaskemaskinen, der vasker

Disneysjov a la Singapore

Rasmus, Alfred, Helene og Oskar med drinks på cafe i Singapore

Singapore Sling til de voksne

Legoland med vandland

Ungerne har aldrig været i Legoland i Danmark, så vi ville gerne overraske dem med en tur i Legoland Malaysia. Det blev en kæmpe success. Vi var der på en mandag udenfor sæsonen, og vi stod klar ved indgangen da de åbnede.

Køsystemerne til de bedste af forlystelserne så ud til at kunne rumme mennesker nok til flere timers kø, men der var ingen, så vi kunne gå direkte ombord i rutchebaner mv.. Ofte blev vi efter turen spurgt om vi ville blive siddende og have en tur til, herligt og vi prøvede alt der var at prøve.

Det var også meget hyggeligt at fortælle vi kom fra Danmark, når personalet spurgte. Så svarede de typisk “Ahh Legoland Billund, open 6 months, and closed 6 months because of snow”. De ved præcis hvordan, der er i Danmark.

I Legoland Malaysia er der også et stort vandland, og der er da en sand fornøjelse i 30 graders varme, med de to små vandhunde vi rejser med. Selv det hurtigste vandrutcherør, hvor der var bulder mørkt indeni ville Alfred prøve alene. Ret sejt!

Rasmus køber billetter til Legoland Malaysia på motorvejen i vejkanten

Sådan køber alle billetter, sagde chaufføren

Rasmus, Helene, Alfred og Oskar foran indgangen til Legoland Malaysia
Rasmus, Oskar, Alfred og Darth Vader legomand

Darth og drengene

Legomodel af Singapore Flyer

Singapore flyer igen, bemærk bådbusserne

Alfred kysser en tøjhund magen til hans yndlingssovedyr

Alfred fandt en hel kasse bamser magen til hans

Helene og Oskar på vej rundt i en rutchebane i Legoland Malaysia

Helene og Oskar som testkørere

Vi var et par nætter i Johor Bahru – storbyen der grænser op til Sigapore – for at komme i Legoland og at få en fornemmelse af Malaysia.

Oskar kører sin McQueen lejetøjsbil ned af gelænderet på rulletrappen

Verdens længste racerbane

Helene, Rasmus, Alfred og Oskar ved en Rolls-Royce foran vores hotel

Der var ikke kun backpackere på hotellet

Nu er vi rejst videre til Pulau Tioman på østkysten af den malaysiske halvø. Som beskrevet bruger vi tiden på at slappe fuldstændig af, så det må jeg hellere se at komme igang med nu.

Oskar kravler i træet, Alfred gynger, Helene står på stranden, mens Rasmus fotograferer fra hængekøjen

Air Batang, Pulau Tioman

Oskar og nabosønnen på Pulau Tioman

Nabosønnen klar til at tage i moskeen

Oskar på et gammelt windsurfbræt på stranden på Pulau Tioman

Oskar overvejer at begynde på windsurfing

Rasmus nyder solnedgangen på stranden på Pulau Tioman

Mens vi venter på øens bedste pizza

Flowers

Latest posts

Zip Lines og Reggae

#Travel #Costa Rica

Hjemmefra havde vi blandt andet solgt turen til Costa Rica til drengene ved, at fortælle, at der skulle være nogle ret seje svævebaner man kunne prøve. Det er i Monteverde, at det virkeligt spiller - det der med svævebaner. Derfor var det næste stop på turen.

Brøleaber

#Travel #Costa Rica

Efter en del dage i surfparadis var selv vi, klar til at komme ud og se lidt mere af Costa Rica. I første omgang var vi blevet enige om, at køre videre til Nosara. Det ligger ca. 100 km op af kysten fra Santa Teresa. Det ville være muligt, at køre derop ad kystvejen men det kræver, at man krydser et par floder. Da det ikke på forhånd var til at sige, om det var tørt nok til, at krydse floderne, besluttede vi - dvs. Helene bestemte det - at køre den sikre tur på små 200 km udenom.

Surf Eat Sleep Repeat

#Travel #Costa Rica

Nu er vi kommet til Nosara, hvor vi praktisk talt har en ranch lidt oppe af en bjergskråning for os selv. Det vil sige, at vi har lejet et af værelserne, men da det er lavsæson nu, er vi de eneste gæster. Her er både swimming pool, havudsigt og en irsk pub. De sidste par uger, inden vi kom hertil, er gået med surf leg på Playa Hermosa.

Surf-sponsor-løb

#Travel #Costa Rica #Surf

Det at vi ikke var i Danmark eller havde cykler til rådighed skulle ikke forhindre drengene i at give deres bidrag til indsamlingen af penge til en ny legeplads på skolen. Som en alternativ løsning fandt vi på et andet koncept til indsamling af penge fra sponsorer.