Gili Air

#Travel #Bali #Indonesia
Helene laver bombe i poolen i villa Tamarind på Echo Beach

Efter et langt ophold ved Echo Beach, besluttede vi os for at tage på “ferie”. Destinationen var Gili Air, en bounty ø tæt ved Lomboks kyst.

Kl 7 om morgenen sidste tirsdag, blev vi hentet i – måske verdens ældste – bus og kørte 2 timer til Padang Bay. Her blev vi læsset ud mellem alle de andre turister der skulle på ø tur. Der var et virvar af hjælpere der satte farvede sedler på bagagen, strandsælgere, og turister og fire børn, der ikke lige havde lyst til at stå stille, efter at have siddet 2 timer i en bus.

På forunderligvis fik vi alle vores ting og alle os om bord på båden. Endelig fik vi fordel af at have børnene med på tur, da “baby” måtte gå først om bord.

Rasmus og Oskar på taget af båden på vej til Gili Air

Fastboat til Gili

Tove og en masse andre turister på taget af båden til Gili Air

På taget af båden

Landgange på stranden på Gili Air

Ankomst til gili air

Rasmus læsser børn og bagage på hestevognen på Gili Air

Hestevognen læsses

Sine og Oskar i en hestevogn på Gili Air

Og kører til Hotel Sunrise

Snorkling i børnehøjde

På stranden lige udenfor hotellet, ca 70 meter fra sengen, lå snorkle revet. Superflot rev, med de fineste fisk.

Hjemmefra havde vi været spændte på, om børnene ville gide, og kunne finde ud af at snorkle. Det blev et JA til begge dele. Alle 4 børn har på det nærmeste udviklet svømmehud mellem tæerne.

Oskar og Tilde svømmede rundt på revet med den største selvfølgelighed, og har begge set havskildpadder.

Oskar og Helene snorkler i poolen på Hotel Sunrise

Oskar og Helene snorkler på dykkere

Oskar og Rasmus med snorkleludstyr på stranden foran Hotel Sunrise, Gili Air

Oskar så en havskildpade

Både Sine og Alfred har også snorklet, og var meget facinerede af verdenen under vandoverfladen. Vi forældre synes det er meget sejt af de to på 3 år, at de kunne finde ud af det.

Vi voksne har også haft fantastiske oplevelser med ryggen i vandskorpen. Specielt det at se en havskildpadde svømme rundt i vandet, og komme op til overfladen og trække vejret, var en stor oplevelse.

Alfred og Rasmus med snorkleludstyr på stranden, Gili Air

Alfred var vild med fiskene

Dykning 14 år og 2 børn senere

Rasmus fik at vide at han så meget ung ud på billedet på dykkercertifikatet. Så bare for en sikkerheds skyld tog han og Bruno et “refresh” kursus inden de sprang i havet. Det var sjovt at prøve igen og der var masser af flotte tropefisk, koraller et par rev-hajer, og lidt flere skildpadder at se på.

Sejlturen frem og tilbage til de forskellige dykker sites var også en ret lækker oplevelse, men fortæl det ikke til nogen, for det koster sikkert ekstra hvis man nyder turen.

Efter hvert dyk var der varm kaffe på sejlturen tilbage til øen. Nu skulle man jo synes, at de har alle forudsætninger for at lave en fantastisk kop kaffe, da det dyrkes lokalt. Dog skal man lige vende sig til at deres brygge metode. Jeg vil kalde det cowboy-style-lejrbåls-kaffe – tænk stempelkande uden stempel.

Hvis man venter et par minutter, og undlader at drikke de nederste par centimeter grums i koppen smager det ok, men jeg synes nu råvaren kommer bedre til sin ret i en espressomaskine.

Outrigger style dykkerbåd på stranden foran Hotel Sunrise

Dykkerbåden

Rasmus og Bruno gør klar til at springe i poolen til refresh kursus, mens Oskar ser på

PADI Refresh kursus

Rasmus klar til at dykke på halvanden meter vand i poolen

Klar til at studere klinker på bunden

Soveskuffe

Når man booker hotel, er det vigtigt, at der er en lækker pool, og det var der. Dejligt varmt vand – og i velkomstmaterialet stod at man skulle huske at se efter dykkere inden man sprang i vandet.

Boligområdet var tilgengæld mere specielt. Traditionel bungalow stil udført i bambus og kokospalme, dvs. et åbent område i underetagen med hængekøje og stole og et par senge at dase i, med en trappe op til overetagen. Her var der 2 senge med myggenet, og en skydelem i gulvet som dør. Med andre ord, gik vi i seng i en skuffe. Så har vi prøvet det :-)

alfed og Sine rider på stenelefanten ved poolen

Ridetur ved poolen

Tilde og Tove i den ene bungalow

Vores bambus bungalow

Indenfor i overetagen på Hotel Sunrise

Soveværelset i overetagen

Stor gekko på bjælke

Vores hus gekko

Helene læser historie for Alfred, Oskar, Sine og Tilde

Helene læser for ungerne

Ø-livet

Gili Air er 5,5 km i omkreds og der er hvid sandstrand hele vejen rundt. Der er sol fra morgen til aften, og restauranter, der om aftenen byder på frisk grillet fisk. Man peger bare på den fisk man gerne vil have på grillen… uhm.

Øen byder på masser af is, friskpresset juice, og happy hour på drinks, lige i vores spisetid, endnu en fordel ved at have børn med der spiser tidligt.

Transporten foregår til fods, på cykel, eller i hestevogn, dejligt med en pause fra den hektiske scooter traffik på Bali. Ikke meget at sætte en finger på. En dejlig uge i paradis.

Solopgang over stranden på den nordøstlige ende af Gili Air
Tove og Helene med drinks på stranden

Friskpresset juice i solnedgangen

Alfred med blomst i håret i restauranten på Sunrise Hotel

Alfred klar til morgenmad. Pandekage med banan

Rasmus i strandrestauranten på Sunrise Hotel

Interiøret så lidt slidt ud

Alfred og Helene spiser morgenmad på Sunrise Hotel

Morgenmad i strandkanten

Frisfangede fisk på stranden på Gili Air

Frisklandet fisk

Eremitkrebs kravler ned ad dugen

Land-eremitkrebs?

Ingen frimærker – Øhh sorry sold out

Mens vi boede i Canggu købte vi postkort, så vi kunne skrive hjem. Kiosken med postkortene havde udsolgt af frimærker, det havde posthuset også (så smiler danskeren og tænker er det ikke det et posthus skal have) Det næste posthus havde også udsolgt … Og det næste. Nu i Ubud er det lykkes at købe frimærker :-)

På Gili forsøgte Oskar 3 eller 4 gange at bestille en Fanta, og hver gang fik han besked på, at de var udsolgte. Da vi spurgte til det, viste det sig. At forsyningerne kom fra Lombok, og at Lombok havde udsolgt af Fanta…

Koralstykke i vandkanten på Gili Air
Flowers

Rokketand

Rejseberetning fra Bali - Surfing i Canggu, Aber ved Uluwatu, løse fortænder og besøg fra Danmark

Cover image for post: I landet hvor peberet gror

I landet hvor peberet gror

Rejseberetning fra Bali - Ubud, Monkey forest, Kopi Luwak, Elefanter, Mandariner, Vulkaner, Gitgit vandfaldet, delfiner i lovina, dykning i Pemuteran og "hjem" til Canggu

Latest posts

Zip Lines og Reggae

#Travel #Costa Rica

Hjemmefra havde vi blandt andet solgt turen til Costa Rica til drengene ved, at fortælle, at der skulle være nogle ret seje svævebaner man kunne prøve. Det er i Monteverde, at det virkeligt spiller - det der med svævebaner. Derfor var det næste stop på turen.

Brøleaber

#Travel #Costa Rica

Efter en del dage i surfparadis var selv vi, klar til at komme ud og se lidt mere af Costa Rica. I første omgang var vi blevet enige om, at køre videre til Nosara. Det ligger ca. 100 km op af kysten fra Santa Teresa. Det ville være muligt, at køre derop ad kystvejen men det kræver, at man krydser et par floder. Da det ikke på forhånd var til at sige, om det var tørt nok til, at krydse floderne, besluttede vi - dvs. Helene bestemte det - at køre den sikre tur på små 200 km udenom.

Surf Eat Sleep Repeat

#Travel #Costa Rica

Nu er vi kommet til Nosara, hvor vi praktisk talt har en ranch lidt oppe af en bjergskråning for os selv. Det vil sige, at vi har lejet et af værelserne, men da det er lavsæson nu, er vi de eneste gæster. Her er både swimming pool, havudsigt og en irsk pub. De sidste par uger, inden vi kom hertil, er gået med surf leg på Playa Hermosa.

Surf-sponsor-løb

#Travel #Costa Rica #Surf

Det at vi ikke var i Danmark eller havde cykler til rådighed skulle ikke forhindre drengene i at give deres bidrag til indsamlingen af penge til en ny legeplads på skolen. Som en alternativ løsning fandt vi på et andet koncept til indsamling af penge fra sponsorer.