Mod nye eventyr

#Travel #Sri Lanka
Rasmus padler ud på revet i bugten

På vej ud igen mod endnu en bølge

Er der virkelig allerede gået næsten et år siden vi tog afsted.

I går aftes havde vi 2 års bryllupsdag. Tiden er virkelig gået stærkt siden vi skålede med fadøl i literkrus til vores bryllup. Det sidste års tid har selvfølgelig været en lang ferie.

Det har været det hurtigste år i mit liv. Jeg husker stadig da vi sad fire blege danskere i et arrivatog midt i det mørke jylland på vej mod flyet i Kastrup, og ukendte fjerne himmelstrøj.

Det føltes bare helt rigtigt dengang, og når jeg ser tilbage på året der er gået, er jeg virkelig glad for at vi tog afsted.

Andre vil sikkert hellere bruge pengene på et nyt køkken, og det er helt fint med mig. Så er der jo mere plads til os på stranden – Alle er glade.

Living on the Edge

I morgen aften kl. 21 letter flyveren fra Colombo, og så er vi snart hjemme i Danmark igen. Hjemme er dog lidt af en tilsnigelse, da vores hus i Kolding er lejet ud.

Vi har valgt at flyttte til Klitmøller i Thy, og er virkelig spændte på hvad fremtiden bringer der. Man kan nærmere sige at i morgen bliver starten på et nyt kapitel i vores liv. Det er godt at drengene er blevet rigtig gode til hurtigt at tilpasse sig nye omgivelse i løbet af rejsen. For Alfred bliver det nok mest som at komme til et nyt land.

Vi er spændt på hvordan det bliver at bo i det såkaldte udkantsdanmark.

Facebook brugerflade venter på at loade indholdet

Living on the edge. Nu ved jeg hvorfor det hedder EDGE. Det er fordi det er lige på kanten til fuldstændigt ubrugeligt

Helt uvant med livet på kanten er vi ikke. Min mobil har i hvert fald været på EDGE, det meste af tiden i Sri Lanka. Det er næsten værre at have en lille smule internetforbindelse, end slet ingen forbindelse. Jeg satser dog på, at internetforbindelsen er noget bedre i Thy, end hvad vi er vant til her i Sri Lanka.

Vi glæder os i hvert fald til somrene med turister, masser af surf og udeliv, og forhåbentlig besøg af venner og familie.

Vi er mere spændte på hvordan det bliver at bo i Thy om vinteren, når alle turisterne er rejst, og det danske vintermørke sænker sig. Det bliver helt sikkert en skarp kontrast til det varme, hektiske, og ekstremt larmende asien. Jeg håber der bliver tid til at læse en bog i varmen fra brændeovnen, surfe lidt i vinterens bølger, nyde roen og den storslåede natur.

Vi glæder os meget til at komme til at bo ved havet. Det giver en særlig ro i kroppen at sidde på stranden og spejde ud over havet og se på bølgerne.

Skilt: Piumi House Rooms for rent

Rasmus, Oskar og Alfred er blevet fotomodeller

Gummistøvler!

For det meste virker det som om, at det ikke er ret længe siden vi tog afsted, da tiden er gået vildt hurtigt. Nogle gange opdager man alligevel, hvor længe vi har været væk fra Danmark.

Jeg læste Gummi Tarzan som godnathistorie en aften for drengene, og der var et afsnit hvor den stakkels Ivan Olsen forsøgte sig som fodboldspiller. Det gik ikke specielt godt. Han ramte ikke bolden, men sparkede i stedet et så stort hul i luften, at han tabte sin ene gummistøvle.

Dette fik Alfred til at bryde ud i det vildeste latteranfald. Ind i mellem latteren fik han fremstammet i et tonefald, som var det det dummeste han havde hørt i sit liv.

Gummistøvler! Er det støvler der er lavet af gummi eller hvad? Alfred 4 år

Det bliver interessant at opleve, hvor meget han husker af Danmark.

Oskar, Alfred og de ansatte hos Marty

The Beach House crew

Oskar surfer siddende på knæ på et boogieboard

At ligge på maven blev for nemt efter et stykke tid

Oskar boogieboarder i brændingen

Oskar giver den gas i solnedgangen

Et nyt morgenmenneske

Jeg har aldrig været morgenmenneske. Det er vist ingen hemmelighed. Alle vaner kan dog brydes, og nu synes jeg det er rigtig dejligt at stå op med solen, hoppe i et par boardshorts, spise lidt morgenmad og smutte ned til mit “home-break” i bugten med et surfbræt under armen, og padle ud i det turkisblå vand, mens Helene og drengene stadig sover, og aberne springer rundt i kokospalmerne.

De fleste morgener har jeg enten surfet alene, eller siddet sammen med en eller to andre surfere. Ofte var der en havskildpadde, som kom op for at trække luft. Det ser ret flot ud, når den kigger ud midt i forsiden på en bølge.

Jeg kommer virkelig til at savne det sted. Måske lige borset fra rifterne fra koralrevet.

Jeg er helt sikker på, at det bliver rigtig godt gammeldags pisse koldt at komme på vandet de første par gange i Danmark, så måske min våddragt trænger til en opgradering.

Her på Sri Lanka kan man sidde i timevis i vandet uden at komme til at fryse.

Rasmus surfer på revet i bugten

Jeg kommer virkelig til at savne savne mit “home break” i Sri Lanka

Rasmus surfer i bugten

Surf session i bugten

Et stykke med Europa

I forgårs sagde vi farvel til junglehytten, og vores lille paradisstrand.

Nu er vi indenfor murene på et gammelt portugisisk/hollandsk fort i byen Galle. Vi bor på et fantasktisk lille guesthouse, bygget i gammel stil, med swimmingpool i midten af huset, store sofaer, børnelegetøj – ejeren har en datter på 3 år – himmelsk morgenmad, aircondition, varmt vand i bruseren og rigtige hovedpuder.

Udenfor døren er der hyggelige små restauranter og små butikker, så vi slutter rejsen som rigtige turister.

Galle Fort er meget ulig resten af Sri Lanka, nærmest som et lille bitte stykke Europa.

Rasmus i Marty's truck på vej mod SK-Town

Fangetransport på vej til SK-Town

Ian, Frederik og Marty ved SK-Town

Broken english

Drengene – specielt Oskar – er så småt begyndt at interessere sig for at lære lidt engelsk. Måske vi vil prøve at holde dem lidt til ilden efter vi kommer til Danmark.

Man kommer ellers til at tale ret besynderligt i forsøget på at gøre sig forståelig for de lokale, og det er helt befriende at kunne udtrykke sig normalt, når man eksempelvis falder i snak med en englænder eller australier.

Oskar og Alfred bygger sandslot

Morgenhygge på stranden

Fra børnenes perspektiv

På turen er Alfred og Oskar blevet rigtig gode venner. De nyder virkelig at lege sammen. Oskar kunne efterhånden godt bruge lidt udfordring fra nogle flere børn på hans egen størrelse, så han ikke får lov at bestemme alting hele tiden.

Jeg er sikker på drengene virkelig har nydt at kunne løbe rundt i bar mave hele dagen, i stedet for at lege iført flyverdragter vanter og huer, som de andre vintre i Danmark.

De er begge blevet gode til at svømme på rejsen, hvilket er rigtig dejligt som forældre, at man ikke skal være nervøs over, om de nu falder i poolen, uden at man opdager det.

Oskar har fået lært at surfe, og nu sejler han både sammen med mig og alene. Alfred elsker at svømme og dykker frygtløst under de brydende bølger, selv når de er hovedhøje for ham. Når blot han har sin dykkermaske på føler han sig helt uovervindelig, og opholder sig nærmest mere under vandet end over mens han bader.

På turen har vi været sammen med drengene døgnet rundt, hvilket har været rigtig dejligt. Vi har lært dem at kende på en helt anden måde, end vi ville have gjort i Danmark, hvor de var i institution de fleste af dagens lyse timer.

Oskar og Rasmus tandem surf i bugten

Far og søn hygge

Rasmus og Oskar tandem surfing

Vi fik snakket en masse mens vi ventede på en god bølge

Oskar surfer i bugten

Oskar elsker det varme vand i Sri Lanka

Det vi glæder os til

Vi glæder os til at komme hjem og se familie og venner igen. Jeg er sikker på vi kommer til at fryse en del – især Helene. Det bliver vildt mærkeligt at skulle gå med strømper og sko igen. Alfreds skobudget for det sidste halve år har været på svimlende 13 kr til et par grønne klipklappere. Det bliver nok svært at holde sig indenfor i DK.

Det bliver også dejligt ikke at skulle flytte rundt hele tiden, og ikke mindst at man ikke skal sige farvel til nye venner så ofte.

Vi glæder os til ikke at være oversået med myggestik og sandfluebid.

Vi glæder os til at komme tilbage til et sted hvor andre mennesker ikke bare forstår hvad man siger, men også hvad man mener uden at skulle forklare det.

Det bliver også lidt mærkeligt at komme tilbage til en mere civiliseret traffikkultur, hvor man selv skal køre bil igen, og endda i højre side af vejen. Drengene er heldigvis blevet ret gode til at passe på i traffikken, men det er stadig lidt nervepirrende hver gang man bevæger sig afsted her.

Det bliver også rart at komme tilbage til et land hvor de fleste ved hvordan toiletpapir skal anvendes. Selvom det er meget praktisk med spuleren når vasken skal gøres ren efter endt barbering.

Det bliver dejligt at komme hjem og opleve årstidernes skiften igen, specielt foråret som forhåbentlig er på vej når vi lander om et par dage glæder vi os til.

Fremtidsplaner

Jeg glæder mig ikke specielt meget til at komme hjem og være arbejdsløs, med alt hvad det indebærer, så hvis en af jer mangler en ingeniør med hovedet skruet godt på må I gerne give mig et praj.

Fisk tørrer i solen på trappen ned til havet

De lokale fiskere tørrer fisk i solen

Ildflue i køkkenvasken

Vi spiser aftensmad med Sisse, Sune, Isak og Samuel

Gæster til middag i junglehytten

Srilankaner fælder kokospalme med økse

Naboen tynder ud i kokospalmerne

Træ på strand i solopgang

Solopgang ved U-point

Rasmus surfer ved U-Point

Fra min eneste session på en højrebølge

Friskfangede hummere på stranden ved U-Point

Friske hummere

Alfred og Oskar leger med eremitkrebs i en spand

Drengene leger med eremitkrebs

Rasmus spiser bolle fyldt med stærk karry

Jeg blev temmelig overrasket efter den første bid af hvad jeg troede var en krydderbolle

Alfred og bananmanden i Dickwella

Ranji, Oskar, Alfred og Rasmus sætter garn i bugten i en katamaran

Ranji tog os med ud at sætte garn i bugten i sin katamaran

Oskar og Alfred inspicerer fangsten i katamaranen

Tilbage med fangsten

Solnedgang over Hiriketiya beach

På vej hjem efter en endnu en dejlig dag på stranden

Oskar og Alfred i deres sandslot

Fangerne på fortet

Drengen viser sit trægevær

Trægevær til at skyde raketter efter aber med

Rasmus kravler i kokospalme

Oskar og Rasmus padler ud

Alfred og Oskar bygger lego på værelset i junglehytten

Drengene leger rigtig godt sammen

Oskar og Alfred leger med værtsfamiliens børn

Alfred henter vand

Oskar, Rasmus og Alfred ser fredagsfilm

Alfred blev lidt træt midt i fredagsfilmen

Skypesamtale med bedsteforældrene i Danmark

En dag hvor internettet kunne trække en videosamtale

Oskar og Helene med en stak pandekager

Pandekager bagt i wok får en lidt speciel facon

Klipper i bugten ved lavvande

Man skal passe på klipperne når man surfer ved lavvande

Flowers

Kokosnødder på 117 måder

Rejseberetning fra Sri Lanka. Kokosnødder, rebslagning, mudder i bugten, travetur og hvidløgstyggegummi.

Latest posts

Zip Lines og Reggae

#Travel #Costa Rica

Hjemmefra havde vi blandt andet solgt turen til Costa Rica til drengene ved, at fortælle, at der skulle være nogle ret seje svævebaner man kunne prøve. Det er i Monteverde, at det virkeligt spiller - det der med svævebaner. Derfor var det næste stop på turen.

Brøleaber

#Travel #Costa Rica

Efter en del dage i surfparadis var selv vi, klar til at komme ud og se lidt mere af Costa Rica. I første omgang var vi blevet enige om, at køre videre til Nosara. Det ligger ca. 100 km op af kysten fra Santa Teresa. Det ville være muligt, at køre derop ad kystvejen men det kræver, at man krydser et par floder. Da det ikke på forhånd var til at sige, om det var tørt nok til, at krydse floderne, besluttede vi - dvs. Helene bestemte det - at køre den sikre tur på små 200 km udenom.

Surf Eat Sleep Repeat

#Travel #Costa Rica

Nu er vi kommet til Nosara, hvor vi praktisk talt har en ranch lidt oppe af en bjergskråning for os selv. Det vil sige, at vi har lejet et af værelserne, men da det er lavsæson nu, er vi de eneste gæster. Her er både swimming pool, havudsigt og en irsk pub. De sidste par uger, inden vi kom hertil, er gået med surf leg på Playa Hermosa.

Surf-sponsor-løb

#Travel #Costa Rica #Surf

Det at vi ikke var i Danmark eller havde cykler til rådighed skulle ikke forhindre drengene i at give deres bidrag til indsamlingen af penge til en ny legeplads på skolen. Som en alternativ løsning fandt vi på et andet koncept til indsamling af penge fra sponsorer.