Tour de Lanta

#Travel #Thailand
Rasmus og Oskar med bagage i regnvejr på stranden på Ko Mook

Klar til afgang fra Ko Mook i silende regn

Imod alle odds, var turen til Ko Lanta helt fantastisk. En lille time inden vi skulle afsted begyndte det at vælte ned med regn. Afgangen var fra strandkanten med Long Tail uden tag, så vi kunne se frem til, at vi og alle vores ting ville blive drivvåde.

Frem med paraplyer og sorte plasticposer og afsted. Vi blev sejlet ud til færgen, og kunne konstatere, at vi havde den helt for os selv. Det var en ret stor færge med besætning - og der var kun os. Ingen opsamling på andre øer, ingen uforudsete stop - bare os, direkte til Koh Lanta. Det rigtigt gode ved det var, at vi så fik vores bagage ind i tørvejr.

Helene, Oskar og Alfred på færgen mod Ko Lanta

Heldigt at vi fik færgen for os selv, så bagagen kunne stå i tørvejr

Regnen var ikke taget af, da vi et par timer senere lagde til ved Old Town på Koh Lanta. Her kunne vi stå af på en kaj med overdækning og stige ombord i en lastbilsbus, der ventede på os. Også denne gang var det kun os der skulle med “bussen”, så bagagen kom indenfor istedet for på taget. Turen gik direkte til Pinky Bungalows, som vi havde booket overnatning hos på forhånd efter anbefaling fra rejsevenner fra Ko Lipe.

Pinky Bungalows

På Pinky blev vi modtaget af Mama Nong, verdens sødeste Thailandske dame, der tog imod os med en gæstfrihed, vi ikke tidligere havde oplevet. Efter vi havde tjekket ind, viste hun os vores rum, som bare var himmelsk – specielt efter at være kommet lige fra Koh Mook. Rent, pænt og stort og med køleskab. Terrasse og pool lige uden for døren. Helt ny velfungerende A/C og varmt vand i bruseren. Vi blev der i 9 dage :-) Dejlig dejlig rejseoplevelse og dejlig bolig.

Alfred sover med sin tøjhund

Skønshedssøvn på lækre Pinky Bungalows

Oskar læser Peter Pedal for Alfred i sengen på Pinky Bungalows

Oskar læser Peter Pedal for Alfred

Helene i poolen med peberplante i forgrunden

Oh! Hvilken straf at blive sendt hen hvor peberet gror

Undervands-kryds-og-bolle

Det var efterhånden et stykke tid siden, vi havde boet et sted, hvor der var pool, så selv om det regnede, da vi kom, måtte den lige afprøves.

Oskar med dykkermaske i poolen i regnvejr

Oskar dykker for at undgå at blive våd i regnen

Drengene var vilde med at dykke i poolen. Der var ingen fisk, men til gengæld masser af små glatte sten, så vi kunne spille kryds og bolle på bunden af poolen.

Alfred er blevet god til at svømme hundesvømning uden vinger. Han svømmer frygtløst med ud på det dybe, og tager den ene bane efter den anden. Helst med hovedet mest muligt under vand, så han kan følge med i hvad der foregår under vandet.

Alfred og Oskar ved poolen på Pinky Bungalows

Alfred serverer lækker Sten-suppe a'la Elefant

Oskar, Rasmus og Alfred på klipperne i strandkanten

Strandtur på klipperne

Thailands mand med abe på skulderen

Poolrenseren havde taget sin abe med

Ba Kan Tieng Bay

Ko Lanta er ikke en kæmpe ø, så man kan nemt komme rundt på en scooter. Rasmus havde læst, at der på øen var en af verdens smukkeste strande, den måtte vi simpelthen se. Stranden var rigtigt fin, men hvad der lige gør, at den skulle være så meget smukkere end andre strande vi har set, er svært at sige.

Helene og Rasmus spiller strandtennis på Ba Kan Tieng Beach

Strandtennis, Ba Kan Tieng Bay

Beach volley i troperegn

Vi havde snakket om at købe et spil strand-tennis på Bali, men kom fra det igen, da det ikke er lang tid ad gangen man kan få ro til at spille. På Ko Mook var vandet dog så lavt og roligt, at drengene sagtens selv kunne bade, mens vi voksne rørte os lidt. Så vi har købt et sæt og hygger os med at spille mens drengene leger.

Vi mødte også en anden ung rastløs far, så det blev til et slag Beach volley for mændene. Undervejs åbnede sluserne sig og – hokus pokus var stranden blevet forvandlet til verdens sjoveste “mudder”-legeplads. Regn er ikke helt så træls, når der er over 25 grader.

Rasmus, Mikkel og to andre spiller beach volley i regnen på Ba Kan Tieng Beach

Ingen regnvejrspauser i den vigtige beach volley kamp

Alfred og Oskar leger på stranden i regnen

Regn og sand - verdens bedste legeplads

Old Town

En anden attraktion på Koh Lanta er Old Town, som er en lille by, hvor de oprindelige huse ned til vandet er blevet bevaret. Vi drog afsted på vores scooter for at se lidt på byen.

På vej på tværs af øen, stod der en elefant i vejkanten. Ind til siden med os. Vi fik lov til at fodre elefanten med bananer, og så at den gik en tur efter en hel bananpalme, som den skulle have til frokost. De fortalte på stedet, at de havde 4 elefanter, som bliver brugt som arbejdselefanter.

Oskar, Rasmus og Alfred fodrer en elefant med bananer

Elefantstop på vej til Old Town

Da vi havde vinket farvel til elefanten, kørte vi til Old Town. Her fandt vi verdens ende og en lille bitte by. Old Town var noget mindre end vi havde regnet med. Til gengæld fyldt med souvenirbutikker.

Vi fik fyldt op med juice og ris, og så plagede drengene os, om vi ikke nok kunne gå på shopping!!! Må indrømme, at vi ikke har gjort meget i shopping, så vi overgav os, og var inde i alle butikkerne, og blev overtalt til at købe små stumper souvenirs.

Rasmus tager en slurk vand på stranden for enden af vejen

Vejen var ikke længere

Alfred og Oskar i hængekøjebutik

Når jeg bliver stor vil jeg være hængekøjetester

Alfred, Oskar og Helene drikker frisklavet frugtsmoothie i Old Town på Ko Lanta

Frisklavet frugtsmoothie i Old Town

Strandliv

Den sidste dag på øen tog vi også en scootertur. Vi så lidt på havnebyen, og på vej hjem slog vi lige et sving ned til højre, for at se, om der skulle være en god strand. Og sandelig ja – ikke nok med at der var strand, der var også små bølger. Surfoplevelsen er tidligere detaljeret beskrevet, og drengene og jeg fik mulighed for at genprøve krokodillelegen fra Bali.

Oskar og Alfred spiser vandmelonis iført scooterhjelme

Co-driver ispause

Efter frokost skyndte vi os hjem, inden en truende tropisk regnbyge startede. Desuden skulle vi hjem inden aften, da Mama Nong havde inviteret os til indvielsesfest på “resortet” – som drengene kalder det.

Det var rigtig fint at være med til indvielsen. Mama Nong’s forbindelser og Thailandske venner, og os gæster, der boede der mere end 1 nat, var inviteret til aftensmad. Vi sad på gulvet, og fik serveret skåle med flere retter vi kunne spise med ris til, og to forskellige farver Fanta at vælge mellem, de var nemlig muslimer.

Et dejligt ophold på Ko Lanta var slut, og herefter rejste vi videre til Phuket.

Alfred leger rumraket med saltbøssen, mens Rasmus slår mave og svarer på Oskars mange spørgsmål

Alfred i gang med opsendelse af totrinsraket efter aftensmaden på Kunda - en lækker vegetarrestaurant. Far slår mave og er drengenes rocket science opslagsværk

Flowers

Hugo Site Deployment

Description of the setup I use for deployment and hosting my blog on github.

Cover image for post: Lakrids, rugbrød og risengrød

Lakrids, rugbrød og risengrød

Rejseberetning fra Phuket i Thailand. Vandland, scootertur, big buddha og besøg hjemmefra.

Latest posts

Zip Lines og Reggae

#Travel #Costa Rica

Hjemmefra havde vi blandt andet solgt turen til Costa Rica til drengene ved, at fortælle, at der skulle være nogle ret seje svævebaner man kunne prøve. Det er i Monteverde, at det virkeligt spiller - det der med svævebaner. Derfor var det næste stop på turen.

Brøleaber

#Travel #Costa Rica

Efter en del dage i surfparadis var selv vi, klar til at komme ud og se lidt mere af Costa Rica. I første omgang var vi blevet enige om, at køre videre til Nosara. Det ligger ca. 100 km op af kysten fra Santa Teresa. Det ville være muligt, at køre derop ad kystvejen men det kræver, at man krydser et par floder. Da det ikke på forhånd var til at sige, om det var tørt nok til, at krydse floderne, besluttede vi - dvs. Helene bestemte det - at køre den sikre tur på små 200 km udenom.

Surf Eat Sleep Repeat

#Travel #Costa Rica

Nu er vi kommet til Nosara, hvor vi praktisk talt har en ranch lidt oppe af en bjergskråning for os selv. Det vil sige, at vi har lejet et af værelserne, men da det er lavsæson nu, er vi de eneste gæster. Her er både swimming pool, havudsigt og en irsk pub. De sidste par uger, inden vi kom hertil, er gået med surf leg på Playa Hermosa.

Surf-sponsor-løb

#Travel #Costa Rica #Surf

Det at vi ikke var i Danmark eller havde cykler til rådighed skulle ikke forhindre drengene i at give deres bidrag til indsamlingen af penge til en ny legeplads på skolen. Som en alternativ løsning fandt vi på et andet koncept til indsamling af penge fra sponsorer.