Lakrids, rugbrød og risengrød

#Travel #Thailand

Regndans på vej til Phuket fra Koh Lanta

Det var en super hyggelig overraskelse, at Troel, Katrine og Ayla også befandt sig på Phuket i starten af december, hvor vi ankom. De to første dage fløj afsted. Ayla syntes det var på sin plads, at invitere drengene med i vandland, så hun havde nogen at lege med – og det tog ikke mange sekunder at overtale dem. På trods af at Alfreds første kommentar var: “Jeg har jo været i vandland”.

Troels mente, at man nemt kunne køre op til vandlandet på en scooter, selvom det lå i den anden ende af øen. Og hvis de kunne, så kunne vi selvfølgelig også.

2 jetski på trailer spændt efter en scooter på vej til stranden i Patong, Phuket

Thailandsk morgenritual i Patong. Det er imponerende hvad der kan spændes efter en scooter

Alfred, Rasmus, Oskar og Helene på vores lejede scooter på Phuket

Scooter "selfie"

Vandland igen

Vi fik lavet præcise aftaler om mødested, da det var Thailands største vandland, og det jo ikke var sikkert, at vi sådan lige kunne finde hinanden. Dagen efter drog vi afsted på scooter lidt i 9 om morgenen, uvidende om at vi skulle sidde på scoteren i over to timer - og det var desværre kun den ene vej!

Udsigtspunkt på det sydlige Phuket

Drikkepause med god udsigt

Turen i vandland var fantastisk. Ungerne elskede det, men det var ikke større, end at vi nok havde fundet hinanden uden de mange aftaler. Til gengæld var det både dyrt at komme ind, og at få noget at spise. Vi havde en fantastisk dag, og der blev rutchet og plasket og leget hele dagen.

Plantage med gummitræer på Phuket

Gummitræer på vej til vandland

Rasmus, Alfred, Oskar, Ayla og Troels Bernth udenfor vandlandet på Phuket

God rejse til Ayla og familie. Børnene var lidt trætte efter turen i vandland

Vi skulle desværre sige farvel til Ayla og familien efter badeturen, da de skulle rejse videre nordpå, men man ved jo aldrig, det kan være vi ses igen.

Ud over vandland, byder Phuket på stort set alt hvad man kan ønske sig. Man har en fornemmelse af, at man kan alt på øen, hvis bare man har penge. Vi valgte at tage et par slapperdage ved poolen, var på scootertur på jagt efter en fin strand og besøgte den gamle bydel i Phuket by. Vi havde stort held med det hele, og havde nogle rigtig dejlige dage.

Alfred, Oskar og Rasmus på scooteren ved siden af skilt med advarsel mod løse elefanter

På jagt eften en god badestrand

Alfred og Oskar leger i sandet på Nai	Harn Beach

Fundet! Nai Harn Beach

Huse i Phuket Town

Phuket Town

Alfred kigger på blomster på markedet i Phuket Town

Hun opdager nok ikke hvis jeg snupper den her

Alfred, Rasmus og Oskar springer i poolen

Drengene leger i poolen

Alfred øver hovedspring i solnedgangen

I lang tid

Alfred plasker baglæns i poolen i solnedgangen mens Oskar kravler op

Mens solen går ned i havet ved Kata Beach

Alfred, Oskar og Rasmus på en bakketop med udsigt over Kata Beach

Vi boede i den hvide klat længst til højre

Mormor og Morfar

Den størte attraktion for os på Phuket var flyveren til Phuket lufthavn lørdag formiddag, med mormor og morfar ombord.

Vi havde fortalt mormor, at de ville blive hentet af en chauffør i lufthavnen og at de bare skulle se efter et skilt med deres navne på. Vi havde dog ikke booket en chauffør, men selv lejet en bil, og var kørt til lufthavnen for at hente dem.

Drengede syntes det var vildt spændende med overraskelsen, og de glædede sig vildt til at se, hvad mormor og morfar ville sige, når det var os, der kom og hentede, istedet for en fremmed chauffør.

Hele planen virkede, og Oskar nåede helt hen at røre ved mormor og sige hej, inden hun opdagede at det var Alfred og ham, som stod der, for at tage imod dem. Herligt, herligt, herligt, at se dem igen efter 7 måneder. Og uha der var mange krammere, som var blevet sparet sammen.

Oskar og Alfred kravler på gelænderet mens vi venter på mormor og morfar i lufhavnen på Phuket

Hvornår kommer de?

Alfred, Lissi, Oskar, Helene og Gunnar i lufthavnen på Phuket

Endelig besøg af mormor og morfar

Julefrokost

En fantastisk formiddag skulle vise sig, at blive endnu bedre. Da vi kom hjem blev der nemlig disket op med rugbrød og spegepølse fra kufferten. Sjældent har der været så stille under et måltid. Til dessert fik vi serveret lakridser og tyrkisk peber.

Eftermiddagen gik hurtigt, og aftenen blev ikke mindre fantastisk, da farmor havde sendt grødris og kanel med i bagagen, så vi kunne lave risengrød til drengene, og selvom vi kogte rigeligt til 4 personer, var der ikke en skefuld tilbage, efter Alfred og Oskar var færdige med aftensmaden. Tak til farmor.

Rugbrød, spegepølse og ananas

Festmåltid med dansk islæt

Oskar og Alfred spiser risengrød med nissehuer på

Risengrød til nisserne

Velkommen til Thailand

Vi havde booket en stor villa på Phuket, så mormor og morfar kunne starte deres ferie sammen med os under samme tag, og så vi allesammen rigtigt kunne få snakket af.

De fik en hurtig introduktion til hvordan det også er at rejse i asien. Første morgen gik strømmen, uden udsigt til at komme tilbage, så vi brugte en formiddag på at vente på at få det fixet. Heldigvis var der dagslys, så drengene blev ikke helt så skræmte, som den aften vi flyttede ind i huset, hvor strømmen også var væk.

Solopgang og havudsigt fra tagterrassen

Udsigten fra tagterassen

Alfred og Oskar hjælper med at lave ravioli på en restaurant

Sådan nogle ravioli kan jeg da sagtens lave

Oskar, frisørens søn og Alfred

Lyshåret og nyklippet - frisøren måtte lige have et billede med sin egen søn til PR materialet

Alfred og Oskar ser julekalender iført nissehuer

Endelig noget ordentlig internet, endda hurtigt nok til at streame julekalenderen

Sight seeing

Vi ville gerne udnytte den lejede bil mest muligt, så vi hev bedsteforældrene med jetlag med op på øens turistattraktion og udsigtspunkt – en kæmpe buddha på en bjergtop. En tur vores lejede bil var lige ved ikke at ville være med til, men op kom vi og der var smukt på toppen. Vi fandt også en flot strand, besøgte en mall indrettet i bedste amerikaniserede thailandske stil, og købte friske ananas i vejkanten på vej hjem.

Big Buddha på Phuket

Thailands største Buddha

Hundredevis af klokker

Man kunne købe en klokke for at støtte byggeriet - det var der et par stykker der havde gjort

Alfred går i vandpyt foran en stor forgyldt Buddha

Forgyldt buddha vs Vandpyt : 0-1

Lissi bliver velsignet af en buddhistisk munk

Mormor bliver velsignet

Efter at have brugt et par dage på Phuket, rejste vi videre mod Tonsai Beach på fastlandet.

Halvsunket vrag af en fiskerbåd ved Phuket Havn

Godt vi ikke skal sejle med den der far...

Flowers

Tour de Lanta

Rejseberetning fra Ko Lanta i Thailand. Swimmingpool, elefanter, regnvejr og beach volley.

Cover image for post: Kravlenisser på slap line

Kravlenisser på slap line

Rejseberetning fra Thailand. Klatring ved Tonsai/Railay, hygge i Ao Nang, og Snorkletur til Koh Phi Phi.

Latest posts

Zip Lines og Reggae

#Travel #Costa Rica

Hjemmefra havde vi blandt andet solgt turen til Costa Rica til drengene ved, at fortælle, at der skulle være nogle ret seje svævebaner man kunne prøve. Det er i Monteverde, at det virkeligt spiller - det der med svævebaner. Derfor var det næste stop på turen.

Brøleaber

#Travel #Costa Rica

Efter en del dage i surfparadis var selv vi, klar til at komme ud og se lidt mere af Costa Rica. I første omgang var vi blevet enige om, at køre videre til Nosara. Det ligger ca. 100 km op af kysten fra Santa Teresa. Det ville være muligt, at køre derop ad kystvejen men det kræver, at man krydser et par floder. Da det ikke på forhånd var til at sige, om det var tørt nok til, at krydse floderne, besluttede vi - dvs. Helene bestemte det - at køre den sikre tur på små 200 km udenom.

Surf Eat Sleep Repeat

#Travel #Costa Rica

Nu er vi kommet til Nosara, hvor vi praktisk talt har en ranch lidt oppe af en bjergskråning for os selv. Det vil sige, at vi har lejet et af værelserne, men da det er lavsæson nu, er vi de eneste gæster. Her er både swimming pool, havudsigt og en irsk pub. De sidste par uger, inden vi kom hertil, er gået med surf leg på Playa Hermosa.

Surf-sponsor-løb

#Travel #Costa Rica #Surf

Det at vi ikke var i Danmark eller havde cykler til rådighed skulle ikke forhindre drengene i at give deres bidrag til indsamlingen af penge til en ny legeplads på skolen. Som en alternativ løsning fandt vi på et andet koncept til indsamling af penge fra sponsorer.