Mangrove og krokodiller

#Malaysia #Travel

I Kuala Lumpur havde vi søgt og fået 60 dages turistvisum til Thailand. Med udrejse fra Bangkok den 3. Januar kunne vi altså tidligst rejse ind i Thailand den 4. November. Vi blev enige om, at det ville være godt med en buffer til potentielle flyændringer, og at vi derfor kunne tage båden til Ko Lipe i Thailand direkte fra Langkawi den 5. November.

Oskar og Alfred har bygget Helene	om til en havfrue af sand på stranden på Langkawi

Drengene fandt en havfrue på Langkawi

Den 4. November gentog vi successen, fra tidligere på ugen, og legede en bil. Vi havde nemlig lovet drengene, at vi skulle se øens krokodillefarm. På brochuren for krokodillefarmen er der billede af en kæmpekrokodille og en mand med hånden inde i gabet på dyret. Når man er 5 år, er det ret sejt, så det skulle vi selvfølgelig have med.

På krokodillefarmen så vi først krokodillerne blive fodret, så fodrede vi selv de små krokodiller, og bagefter var det “showtime”. Som voksen ikke asiat var det temmelig bizart at se de to barfodede dyrepassere gå rundt mellem store saltvandskrokodiller, og det var mere tåbeligt/upassende end det var sejt. Oskar, Alfred og de andre asiatere var dog meget begejstrede, og heldigvis stak manden hånden ind i munden på krokodillen, så alle forventninger blev indfriet.

Krokodille springer op efter kyllinger på en snor

Tre kyllinger i en mundfuld

Oskar, Helene og Alfred fodrer små krokodiller med jordnødder

Fodring for turister

Dyrepasser kysser saltvandskrokodille

Krokodillekys

Dyrepasser oven på saltvandskrokodille

1000 kg saltvandskrokodille - Den lægger jeg mig da lige oven på...

Dyrepasser med hånden inde i munden på en stor saltvandskrokodille

Endnu en dag på kontoret

Road trip til verdens ende

Efter besøget på krokodillefarmen og en let frokost i restauranten, som var overraskende god, men svær at få fat i (se billedet) vidste vi ikke rigtigt, hvad vi skulle, så vi kørte bare til venstre og afsted. Når man har lejet en bil, skal man jo udnytte det.

Helene prøver at tage maden gennem glasset i montren

Gad vide hvad det betyder på malaysisk. Glasset kunne i hvert fald ikke åbnes

Efter et stykke tid kom vi til en bom. Det var indkørslen til resortland. Vagten stak os et stykke papir, hvor vi skulle skrive under på, at vi ville opføre os pænt og stille. Vi kunne også læse, at der ikke var adgang for alle og enhver, så vi var heldige, at drengene sad roligt på bagsædet.

Mangrovetur

Rundt om hjørnet ventede en bounty strand og en tiltrængt dukkert. Rasmus lod sig inspirere af en af de lokale boder, der udbød ture rundt i mangroven, og lidt efter sad vi alle fire i en speedbåd på en 2 timers tur i Mangroven.

Vi havde kun lige lagt fra land, da Rasmus sagde: “Nu gjorde vi det igen, vi er taget ud i mangroven ved lavvande”. Nå det var der jo ikke rigtigt noget at gøre ved, vi var jo på vej.

Oskar styrer speedbåden

Kæmpe vinger bagud

Alfred nyder turen i forstavnen

Alfred elsker at sejle

Havørne bliver fodret med kylling i mangroven

Vores eneste billede af havørnene, da båden gik på grund under fodringen

Første stop på turen, var fordring af havørne med kyllinge stykker. Vildt sejt. Efter kyllingen var spist op, og bådføreren ville videre, kunne vi så konstatere at båden sad fast i bunden.

Vi morede os en hel del, og da Rasmus fik grinet af og hoppede i vandet for at hjælpe med at skubbe, kom vi fri. Som en bonus gik resten af turen gennem mangroven i meget adstadigt tempo, slet ikke så dumt.

Skipperen forsøger at få båden flot igen med motoren

Der plejer at være problemer med de fleste transportmidler vi benytter, så selvfølgelig gik vi på grund

Skipperen er hoppet i vandet og forsøger at trække båden fri

Skipper hoppede modvilligt en tur i mudderet for at trække os fri, mens Rasmus skubbede i stævnen

Helene og Alfred i speedbåden med fuld fart på gennem mangroven

Tilbage i sejlrenden for fuld skrue

Oskar og Alfred sidder i stævnen

Se Alfred, vi skal den vej

På vej gennem en smal klippeslugt

Enkelte steder var det lidt trangt

Skipper er i vandet og båden er stødt på grund igen

Og vi stødte selvfølgelig på grund igen

Udover ørnefordring bød turen på besøg i flagermuse grotter og sejlads på åbent hav. Det kom også til at foregå i lavt tempo, da Rasmus gjorde skipperen opmærksom på, at båden havde fået en ret stor revne, og den krappe sø gav nogle ordentlige bump i båden. Som afslutning på turen besøgte vi en flydende fiskefarm.

Oskar og malaysisk dreng der viser en oppustet pufferfish frem på fiskefarmen

Pufferfish - Vi tænker ikke på hvor mange gange om dagen den bliver stresset på den måde i højsæsonen

Archerfish rammer et stykke fisk på en bjælke

Pletskud fra spyttefisken

Vores to timers mangrovetur blev tre timer fyldt med action og oplevelser, godt fik den oplevelse med.

Tilbage på land satte vi kursen hjemad. Vi nåede selvfølgelig tilbage så sent, at det var blevet for sent at bestille bådtur til Thailand, så det blev til en ekstra dag i Malaysia.

Lungefisk i mudderet i mangroven

Begyndelsen på det hele - Lungefisk

Ufærdigt byggeprojekt i mangroven på Langkawi

Stairway to Heaven. Begyndelse og enden på et storstilet byggeprojekt

Rainbow Lodge

Vi spiste aftensmad på den restaurant, der hørte til vores hytte. Her besluttede “krofatter” at bruge sit godt rustne dansk. Det viste sig at han var Tyrker, var Thailandsk gift, og havde boet i København for 10 år siden.

Da drengene fandt ud af at han talte dansk, fik han lige en lang beretning om alt muligt. Og han kvitterede ved at forkæle dem med pandekager og frugtjuice.

Ødelagt kamera på bord

Rustik indretning - Island style

Næste stop Ko Lipe i Thailand

Sidste dag i Malaysia blev brugt på stranden og forsøg på at komme tidligt i seng, der var nemlig afgang næste morgen kl. 07.30, morgenmad kl. 07.00, og det et virkeligt tidligt hernede.

Latest posts

Zip Lines og Reggae

#Travel #Costa Rica

Hjemmefra havde vi blandt andet solgt turen til Costa Rica til drengene ved, at fortælle, at der skulle være nogle ret seje svævebaner man kunne prøve. Det er i Monteverde, at det virkeligt spiller - det der med svævebaner. Derfor var det næste stop på turen.

Brøleaber

#Travel #Costa Rica

Efter en del dage i surfparadis var selv vi, klar til at komme ud og se lidt mere af Costa Rica. I første omgang var vi blevet enige om, at køre videre til Nosara. Det ligger ca. 100 km op af kysten fra Santa Teresa. Det ville være muligt, at køre derop ad kystvejen men det kræver, at man krydser et par floder. Da det ikke på forhånd var til at sige, om det var tørt nok til, at krydse floderne, besluttede vi - dvs. Helene bestemte det - at køre den sikre tur på små 200 km udenom.

Surf Eat Sleep Repeat

#Travel #Costa Rica

Nu er vi kommet til Nosara, hvor vi praktisk talt har en ranch lidt oppe af en bjergskråning for os selv. Det vil sige, at vi har lejet et af værelserne, men da det er lavsæson nu, er vi de eneste gæster. Her er både swimming pool, havudsigt og en irsk pub. De sidste par uger, inden vi kom hertil, er gået med surf leg på Playa Hermosa.

Surf-sponsor-løb

#Travel #Costa Rica #Surf

Det at vi ikke var i Danmark eller havde cykler til rådighed skulle ikke forhindre drengene i at give deres bidrag til indsamlingen af penge til en ny legeplads på skolen. Som en alternativ løsning fandt vi på et andet koncept til indsamling af penge fra sponsorer.